Vår roll i ett nytt landskap blir allt tydligare

I dag fyller Padelfeber fyra år. Det firas lite i stillsamt – men däremot med en hel del stolthet.

Padelfeber såg alltså dagens ljus den 1 oktober 2016. Hela projektet var en liten chansning. Jag visste inte i ärlighetens namn om det skulle funka med en så nischad sajt om en då så liten sport.

Premiären hade föregåtts av att jag hade åkt runt lite och försökt få med lite aktörer på tåget. Det var faktiskt inte särskilt svårt att få dem att förstå att en sajt byggd på bra journalistik skulle vara bra för hela sporten.

Och de allra första sponsorerna: Bullpadel, Padel Crew, Växjö Padelcenter och några till backar fortfarande upp sajten, vilket gör mig extra glad, för det var exakt det långsiktiga förtroendet  jag drömde om när jag började.

 

Men som vi alla vet har en hel del hänt på fyra år. Det som då snarast var en undergroundrörelse är i dag en stor sport med hundratusentals utövare.

Normalt brukar jag inte vilja fokusera alls på klick och läsarsiffror. Jag är nämligen så gammaldags att jag tycker att just jakten på klick och att allt i dag är mätbart till stora delar har förstört journalistiken med överdrivna rubrikord och ett språk nedlusat med kraftuttryck som förstör nyanserna.

Med Padelfeber har jag sedan starten velat göra något annorlunda. Det har snarast varit en relation som byggt på tillit. En relation med er läsare och med padelaktörer. En relation som bygger på långsiktighet och kvalitet.

Att starta en sajt är inte särskilt svårt. Inte heller att fylla den med nån typ av innehåll under kort tid, men att år efter år efter år hålla denna relation vid liv – det har varit Padelfebers största målsättning och det är därför jag är en stolt redaktör i dag.

 

Under september nådde Padelfeber smått hisnande rekordsiffror. Över 146 000 sidvisningar. Ingen månad har under dessa fyra år ens varit i närheten. Vilket gör att jag tror att vi vid årets slut har nått min högst personliga lilla drömgräns – en miljon sidvisningar.

Och i går fick Padelfeber sin 12 000:e följare på Instagram.

Men det där är ju bara siffror och inget ni läsare ska bry er om. Men på självaste födelsedagen tycker jag att det kan få vara tillåtet.

Jag kommer ändå inte att jaga er med billiga trick – utan söka er med bra och kunniga texter om sporten vi älskar.

Det är det viktiga: att ni fortsätter känna att Padelfeber fyller en viktig roll inom svensk padel. En sajt som ni kan lita på och som ni känner hjälper er med diverse kunskap, allt om fakta om sporten till tips om själva spelet och alla dess beståndsdelar.

 

Själv känner jag att Padelfebers roll blir allt viktigare och samtidigt tydligare. I dag ser svensk padel helt annorlunda ut jämfört med bara två år sedan. Det händer så mycket i sporten, padelförbundet har själv blivit en form av medieaktör med sina sändningar och ytterligare en padelsajt har tillkommit och som såklart vill utmana. Dessutom börjar traditionella medier bevaka padel på ett nytt sätt.

I dag finns det till och med en rad spelaragenter, eller rådgivare om ni så vill. Det såg jag absolut inte komma för två-tre år sedan.

Padelfebers roll i detta nya landskap blir att granska ännu mer, ifrågasätta, förklara, skapa debatt och ibland vara jobbig – men allt som oftast ganska snäll.

 

Framtiden ser onekligen väldigt rolig ut. I detta nu planeras lite grejer nästa år som en del av femårsfirandet. Men det får vi återkomma till.

Nu vill jag bara njuta av födelsedagen och passa på att rikta mitt varma tack till er som läser.

När Padelfeber startade skrev jag lite högtravande att det var en ynnest att få skriva sagan om svensk padel.

De orden känns mer rätt än någonsin. Vi har en elitpadel som medvetet strävar uppåt och framot och vi har en pulserande verksamhet runt om i alla våra hallar. Padeln i Sverige har gjort en helt unik resa och den resan ska bli så otroligt spännande att följa och granska.

Avslutar med att hälsa de nya sponsorerna Fila, Rocket Padel, Acapulco, PLX Padel och Södertälje Padelclub hjärtligt välkomna.

Johan Håkansson

Facebook Instagram Twitter LinkedIn Skicka meddelande Kopiera länk