Ett nytt bokningssystem som ska utmana de stora

För två år sedan föddes en idé. Som var så bra att riskkapitalisten och domarprofilen Jonas Eriksson nu backar upp projektet. ”Ingen har ännu sagt nej. I stället har vi fått frågan hur snabbt vi kan vara klara”, säger Fredrik Hoel, skapare av bokningssystemet Court 22.

Fredrik Hoel driver till vardags Borlänge Padelcenter och i den rollen hade han stört sig på att så mycket tid gick åt till administration. Det var för bängligt att ratta ett seriespel eller att ordna americanos. Eftersom Fredrik också driver ett IT-bolag inom olika utvecklingsprojekt så började hjärnan att gå igång.

Framför sig såg han ett bokningssystem som liksom skulle klara allt, att det ska räcka med en app istället för flera stycken.

När idén väl var formulerad kontaktade Fredrik Patrik Höök, en visionär och entreprenör med stort kontaktnät inom padeln. Det var Höök som en gång i tiden startade Padler.se och har även haft den svenska agenturen för det stora märket Nox.

Tillsammans har de lagt ner ett stort jobb för att ge projektet bästa möjliga förutsättning att lyckas. De tog in kapital av investerare och har bland annat har de gjort 250 kundbesök i tio länder för att få veta vad marknaden vill ha och va som saknats.

- Jag har jobbat som säljare i många år. Men jag har aldrig varit med om en mer tacksam situation. Ingen vi har pratat med har ännu sagt nej. I stället har de undrat hur snabbt vi kan bli klara.

Vad de har skapat kallas för Court 22 – en plattform skapad för att hantera en rackethall, både padel och tennis.

- Jag har ju utgått ifrån vad jag själv har upplevt som utmaningar och alla hallägare känner nog igen sig och vet vilka problem vi löser, säger Fredrik Hoel.

Hoel och Höök säger att de skapat ett system där det ska vara enkelt att boka, där fokus ligger på slutanvändaren.

- Du ska grafiskt se vilka banor som är lediga. Sedan ska det vara fritt för kunden att välja exakt när man börjar och när man slutar. Dynamiska speltider. En annan viktigt detalj är att man har individuell betalning i appen. Ingen ska behöva ligga ute med pengar.

I övrigt ska appen även ha vänhantering, sätt att hitta öppna matcher, turneringsstöd, inbyggt seriespel och ett lojalitetsprogram.

- Då kan hallägaren själv välja vad han vill belöna. Kanske att du får ett bollrör om du spelar i samma hall ett antal veckor i rad.

Lite skämtsamt kallar de sig själva för ”padeldödsdödare” – men det ligger lite allvar i det också. Deras målsättning är väldigt hög.

I första hand tittar de utomlands och ser spanska Playtomic som sin stora, naturliga konkurrent.

- Men det kommer att finnas plats för alla, säger Patrik Höök. Marknaden är så stor.

Målet är att ha ungefär en miljon slutanvändare inom tre år och 300-500 hallar anslutna till systemet.

- Funktionsmässigt har vi redan utvecklat fler funktioner än många av våra konkurrenter och mycket mer är på väg ut. Vi jobbar nu med att stabilisera vår lösning och göra den allt mer användarvänlig.

En utmanare som backas upp av ett antal finansiärer, alla delaktiga inom tennis eller padel på något sätt. En är före detta fotbollsdomaren och padelälskaren Jonas Eriksson från Sigtuna.

- Just nu söker vi folk. Gärna padelspelande utvecklare. Vi rekryterar för fullt. I dagsläget är vi tolv personer som jobbar heltid och åtta som jobbar deltid.

Johan Håkansson

Facebook Instagram Twitter LinkedIn Skicka meddelande Kopiera länk