Krönika: Därför borde förbundet ha öppna sändningar av SPT

Bör förbundet verka för gratis sändningar av SPT? Nej, inte om man vill tjäna pengar på kort sikt. Men vill man främja padelns och SPT:s utveckling är svaret givetvis ja.

Av de uppgifter jag har fått pågår det en seriös debatt inom förbundet för att ha öppna sändningar på SPT – ledda av Studio Padel.

Var jag står principiellt i frågan är ingen hemlighet. Redan när Svenska Padelförbundet tog beslutet att börja med inlåsta sändningar skrev jag en krönika. Det var i september 2020 och rubriken löd: ”Snälla, lås inte in svensk padel bakom betalvägg”.

Jag fruktade att det skulle hämma svensk padels utveckling, att SPT och SM skulle bli en angelägenhet för några få.

WPT hamnade hos Viaplay och SPT så småningom hos Padel-Television och resultatet blev exakt det jag befarade. SPT har blivit en tour för några få som följs av några få. Det är väldigt sällan man hör den breda skaran padelspelare ens prata om touren.

Som redaktör för Padelfeber har jag också märkt att läsarnas intresse för SPT har minskat med åren och känslan nu är att den är kallare än någonsin.

Det har blivit en negativ spiral. Minskat intresse leder till att spelarna blir allt mindre attraktiva för sponsorer.

Skulle man däremot lyckas få till hyfsade sändningar, som var reklamfinansierade och gratis att titta på kan hela spiralen vända.

Flera skulle titta. SPT skulle bli mer intressant för sponsorer. Vilket i sin tur skulle leda till bättre avtal för spelarna.

Alltså är det inget konstigt att spelarna är starka förespråkare för öppna sändningar. Spelarna är estradörer som är i behov av att synas och vad jag hört från flera av dem så pågår just nu diskussioner mellan förbundet och Studio Padel för att undersöka möjligheterna.

Jag har också hört att Studio Padel jobbat fram en finansiering för att klara av uppdraget att sända SPT öppet på Youtube under 2023.

Men riktigt så enkel är inte frågan. Svenska Padelförbundet har nämligen ett avtal med Padel-Television som sträcker sig även över detta år. Padel-Television betalar dyra pengar för dessa rättigheter och som ett medieföretag står det givetvis PT helt fritt att sköta den biten på det sätt man finner bäst.

Förbundet måste i så fall bryta avtalet med Padel-Television, vilket skulle innebära att de tackar nej till en ganska stor summa pengar, en summa som garanterat redan är budgeterad in i verksamheten.

Frågan borde ändå vara av yttersta vikt för förbundet. Och när de ser på hela problematiken borde de ställa sig frågan om de vill ha vinning på kort eller lång sikt.

På kort sikt får de sina pengar av Padel-Television – men det främjar inte tillväxten av sporten.

Vill de istället öka intresset för padel, låta fler ungdomar kunna titta på vår elit och på så sätt skapa idoler bör de verka för öppna sändningar. Vill de göra SPT mer intressant och sexig så finns bara en väg att gå.

Visst, det kostar – men jag undrar om inte kostnaden för att fortsätta bakom betalväggen är högre. På sikt.

En annan aspekt som bör föras in i ekvationen är att det är tuffa tider nu. Allt fler familjer kämpar med ekonomin och det borgar knappast för att fler lär skaffa abonnemang för att kunna följa någon padelturnering i månaden.

Johan Håkansson

Facebook Instagram Twitter LinkedIn Skicka meddelande Kopiera länk