Padelhallarna går för högtryck, tusentals nya spelare kommer in i sporten. Samtidigt är det svårare än någonsin att få tag på racketar. Den kombinationen har skapat en enorm brist och en stor frustration.
Patrik Höök sitter på dubbla stolar. Dels har han agenturen i Sverige för märket Nox och ska då sälja racketar ut till hallar och e-handlare.
Dessutom driver han Padler.se som säljer några av de mest populära märkena.
- Båda situationerna är helt körda, säger han. Det går inte att få tag på de stora märkena. De mest populära modellerna från de mest kända märkena är i princip omöjliga att få tag på, säger han.
Anledningen är pandemin som helt slagit sönder en tidigare fungerande kedja.
- Först stängde fabrikerna i Kina som tillverkar racketarna. När de väl öppnade var trycket enormt.
Men de rack som hann tillverkas var inte lätta att distribuera. Fraktfartyg befann sig inte där de borde. Några kunde ligga i karantän i Australien eller på andra ställen runt jordklotet.
- Dessutom är det brist på containers. Det har gjort att priset för att frakta har gått upp, vilket gör att några inte ens tycker det är värt det. De som kan betala för sig snor åt sig containers, säger Höök.
Racketar och bollar har blivit en bristvara, vilket också skapar en enorm stress.
- Hallarna skriker efter racketar att sälja. Och jag får svara på minst hundra mejl och samtal om dagen från folk som undrar när grejerna kommer, säger Höök.
- Det är en väldigt stressande situation. Alla hallar är desperata. Jag är desperat och frågar efter besked från Spanien. Spanien i sin tur får besked från Kina – som inte visar sig stämma.
Johan Virtanen, Rocket Padel.
Även Rocket Padel upplever exakt samma problem. Företags product manager Johan Virtanen säger:
- Nedstängda fabriker och boom har givetvis påverkat tillgång och efterfrågan. Men vi har sett det som en möjlighet att bredda vårt utbud och att utveckla hjälpmedel för våra kunder.
Virtanen säger att ingen tillverkare var redo för en sådan boom. När det dessutom kom en pandemi blev situationen helt hopplös.
- Dessutom måste man ta hänsyn till kvaliteten. Kvalitetsprodukterna går igenom en tillverkningsprocess som man inte får slarva med, för då brister kvaliteten. Detta har gjort att vi sagt nej oftare än ja till andra tänkbara produkter.
För att möta frustrationen har Rocket utvecklat sin kundservice.
- Både med medarbetare och bättre system. Vi har fått in ofantligt många frågor om när vissa modeller åter ska finnas i lager. Därför har vi tagit fram en ”meddela mig”-lösning där kunderna automatiskt får ett meddelande när en produkt finns i lager.
Kristian Ekeland på Racketspecialisten säger:
- En del storsäljande toppmodeller har varit slut i omgångar, viket varit negativt för vår försäljning, men i övrigt har vi med ett brett utbud täckt in efterfrågan väl med det vi haft på lager.
- Vi är en prioriterad partner för många varumärken som hjäpt oss när tillgången varit begränsad. Men allt sammantaget med corona, brist på containers, enorm tilväxt inom padel så har det varit en mycket stor utmaning. Nu byggs många fabriker ut för en avsevärt större kapacitet så vi kan hoppas på bättre läge efter sommaren. Men jag tror det kan bli en riktig utmaning för hela branschen under 2022.
Johan Håkansson