Vi har börjat vänja oss med att padelpanor poppar upp på de mest spektakulära ställena. Men frågan är om inte den här banan tar priset.
Det är företagen Demogroup och Padel Delivery Nordic AB som lyckats med konststycket att få smälla upp en padelbana mitt i Göteborgs största köpcentrum.
Peter Eriksson, delägare, berättar:
- Vi jobbar normalt med ljud, ljus och teknik till festivaler och Nordstan har varit en av våra uppdragsgivare. Så vi har pratat med dom om detta ända sedan i höstas, faktiskt. Nordstan tycker väl, precis som alla andra, att det varit väldigt tråkigt under pandemin.
Den bana som byggts upp är en panoramabana av WPT-snitt och den är spelbar för allmänheten sedan i morse.
- Vår idé är att vi ska kunna sätta upp padelbanor på events. Vi kan även sätta en plattform på typografi, vilket innebär att vi faktiskt kan bygga en bana även på ojämnt underlag. Det gör vi på en halvdag. Sedan tar det två-tre dagar att bygga själva banan.
När väl Nordstan bestämde sig gick det fort och nu står en bana och en mindre lounge i det gigantiska varuhuset.
- Den ska i första hand stå där i fyra veckor. Men jag hoppas och tror att vi kan köra vidare.
Miljön är onekligen annorlunda och läcker. Förutom att det hela tiden kommer att passera varuhusbesökare går det nämligen att följa spelet från båda långsidorna samt ena kortsidan.
Helt enkelt ett optimalt skyltfönster för sporten.
- Det är jäkligt häftigt, alltså. Man kanske kan tro nu att alla vet vad padel är men så är det verkligen inte. Bara under tiden vi byggde upp banan har vi fått förklara för många. Gissningarna har varit allt från minibasketbana till vaccincentral, säger Peter Eriksson och skrattar.
Företaget ska även sätta upp bana i Hovås efter midsommar och eventuellt i Båstad.
- Just nu har vi tre banor, men prognosen är tio banor. Problemet är att vi just nu inte har personal för det.
Johan Håkansson