Vi gjorde något jag aldrig gjort - uppvärmning!

Padelpappans äventyr i Barcelona går vidare. Efter sex månaders pepp stod han äntligen där - på Club Esportiu Laieta. Redo för stordåd.

Dagen innan avresa fick vi bilder i resans Facebook grupp att Carlos Pyuol var på klubben och även Bela. Tyvärr fick vi inte träffa någon av dem men klubben vi skulle spela på, Club Esportiu Laieta. Den ligger precis bredvid Camp Nou så transfern från flygplatsen var inte alls lång. Tankarna innan resan var som sagt många och nu skulle det äntligen ske det som jag längtat efter i sex månader.

Första kvällen hade vi samling uppe vid anläggningen. Sjukt roligt att det var många tjejer med på resan. Det blir en helt annan stämning och jag måste säga att gänget på den här resan var ett grymt gäng.

På klubben var det fullt av tennisbanor, basketplaner och sjukt många padelbanor. Upplägget som skulle gälla var att vi skulle spela padel mellan 9-11 och 14-16 i tre dagar och sista dagen var planen att köra 9-12 och då skulle det spelas matcher mot lokala spanjorer.

Ska Rmavbild 2019 06 04 Kl 091434Den imponerande klubben i Barcelona.

Träningen skulle ledas av Daniel Windahl, Andreas Ehrnvall och Charlotta Aronsson. Vi skulle delas in i grupper om fyra och sedan rotera på olika stationer. Senare på kvällen kom gruppindelningen med vad vi skulle träna. Det sas även att den padel vi spelar inomhus är bara att glömma. Ute ska bollen över, gärna i mitten och våga lobba högt. Oj vad padel det skulle bli. Oron kom krypande i kroppen om jag verkligen skulle palla detta fysiskt?

Första dagen sken solen. Vi började med någonting jag nästan aldrig gjort, en rejäl uppvärmning som man var helt slut efter. Men så lättare det var att börja spela då. Jag ska verkligen börja med att köra uppvärmning innan varje pass.

Sedan var det dags att köra igång. Vi körde kanske 15 minuter på varje station. Första var lugn men sen kom man till Andreas station. Andreas stod i mitten längst bak och matade bollar. Här skulle två st försvara nätet som ett lag och alla lobbar försvaret gjorde skulle tas innan den studsade. Ny boll kom direkt när en boll var död och Andreas höga stämma ljöd över anläggningen. Kroppen var helt död efter den övningen.

Ska Rmavbild 2019 06 04 Kl 091544Padelpappan tillsammans med slavdrivaren Andreas Ehrnvall.

Vi körde på sex olika banor där alla banor hade sin inriktning. Dag 1 så inser man att min berömda rätt fot fram vid volley går rakt i sidled istället för rakt fram vilket gör att jag låser höften. Bara att börja om och försöka göra rätt. Det är sjukt nyttigt att träna padel istället för att bara spela och många av de övningar vi har kört ska jag ta med mig hem och köra i Västervik. Efter förmiddagspasset skulle det bli lunch men sugen som man är så körde vi en timmes padel till.

Under eftermiddagen delades vi in i lag röd och lag blå. Vi skulle mötas i olika matcher och förlorande lag skulle bjuda på dricka efter matchen. Jag spelade i lag röd och vi fick tyvärr stryk men vilken padelglädje som utspelade sig. Efter dag ett blev det lite förfriskningar, lite aktiviteter samt middag. Oron över vädret hade börjat sprida sig i gruppen. Det skulle regna i dagarna två så det blev inomhusspel på dag 2.

Ska Rmavbild 2019 06 04 Kl 091528Tobias framför entren till Padelarium.

Dag 2 kom. Kroppen kändes rejält mör och det återstod många timmars padel. Det hindrader inte mig och Tobias som var spelsugna så åkte vi iväg i en egen taxi tidigare till Padelarium för att kunna träna extra. Padelarium var en monsterstor hall full av padelbanor.

Vi möttes av en receptionist som inte kunde ett ord engelska men Tobias lyckades fixa en bana och bollkorg. Vi körde volleyträning innan det var dags att köra igång dag 2. Tobias filmade mig så man själv kan se vad man gör fel. Att bli filmad kan jag verkligen rekommendera. Denna gång delades vi in i nya grupper och nya övningar.

Även denna gång var Andreas träning jobbigast. Där körde vi 2 och 2 på samma sida där en kör volley och en kör defensiv med mycket vägg. När jag körde volley var jag helt slut och min volley var usel. ”Rätt fot, Padelpappan” ekade över hallen, spelet stoppades och jag fick nya tydliga instruktioner. Jag blev lite nervös så jag spelade inte alls bra. Jag börjar dock förstå vikten av att använda väggarna.

Vi körde även en separat serve och retur övning med Charlotta. Min gamla serve var helt fel och jag har tidigare försökt lägga alla servar i sidoglas. Även på serven låste jag höften genom att jag står snett med foten. Här fick jag lära mig vikten av variation och placering av serven. Dag 2 avslutades med matchspel och även här körde vi lite extra. Vid 17:00 skulle vi ta taxi hem. Alla var helt slut och ville hem till hotellet.

Vi körde mycket info i en messengergrupp och där hade det kommit en bild på hotellets adress. Det hade även kommit en bild på en bra restaurang nära playa Catalugna. Jag skulle visa framfötterna så jag visade chauffören bilden på adressen till hotellet. Resan startade och vi insåg att den här chauffören kör en annan väg till hotellet.

Helt plötsligt var vi i centrala Barcelona och helt plötsligt stannar bilen mitt i en gränd och chauffören säger att nu är vi framme. Då visar det sig att jag visat han bilden på adressen till restaurangen Håkan var på igår som han rekommenderade. Tur jag inte förstår spanska för han var inte nöjd. Vi fick åka i 25 minuter till och blev några euro fattigare. Resten av resan fick jag höra detta och det var inte många som frågade mig vägen resten av resan.

Till lördagen skulle det bli mindre regn. Vi hade dock inga banor inomhus bokade. Skulle det bli spel överhuvudtaget? Del 2 kommer snart.