Det var i februari som Padelfeber skrev om Jonas Fahlman i Skellefteå. Han skadade sig väldigt allvarligt när en glasskiva på banan gick sönder. Han fick stora skärsår i underbenet som gick ända in till benet.
- Jag hade kunnat dö där på banan, sa Fahlman som efterlyste större säkerhet i Sveriges hallar.
Detta ledde fram till en debatt där flera lyfte faran med att ha reklam direkt på glasen. Klistermärkena håller nämligen ihop glasen, vilket leder till stora skärvor när glaset istället ska splittras i atomer. Och det är dessa skärvor som är allra farligast.
I Luleå valde hallägaren Pär Dalhägg att omgående ta bort all reklam från glasen.
Och nu har även Trollhättan agerat. Hallen 3PAC fick hårda påtryckningar från föreningen Trollhättan Padel Club, med en stor ungdomsverksamhet.
Föreningens ungdomsansvarige Fredrik Behrendtz säger:
- Vi läste såklart artikeln i Padelfeber och vi som förening med föräldrar, barn och ledare vill inte riskera att det någonsin händer igen.
- Skulle det hända när ungdomar är på banan skulle det vara katastrof för alla. Nu är det ett känt faktum att glasen kan gå sönder och att påklistrad reklam kan orsaka livsfarliga skador. Därmed blir ju någon mer eller mindre ansvarig om fler olyckor händer och man inte har valt en bättre lösnng.
Ungdomarna i Trollhättan hjälpte till att ta bort befintlig reklam. Denna kunde sedan sättas upp på nya plexiglasskivor.
Behrendtz tycker rent av att reklam direkt på glasen borde förbjudas.
- För allas säkerhet borde det innebära ett direkt förbud. Jag tror det skulle vara bra om förbundet kunde komma ut med riktlinjer för att undvika skador i hallarna. Det väger alltid tungt om förbundet har riktlinjer som alla enklare kan förhålla sig till.
Föreningen uppvaktade hallägarna till 3PAC – vilket snabbt ledde fram till ett beslut och en ny lösning.
- Ja, det var inget snack. Vi hade även hört om en trollhättebo som skadat sig riktigt allvarligt i Göteborg, säger Niklas Rosenberg, en av ägarna.
Rosenberg säger lite skämtsamt att han hade en 5:a i träslöjd och även har en utvecklingsingejörsexamen vilket hjälpte honom att klura ut en ny – och säker – lösning.
Lösningen i Trollhättan blev helt enkelt att ta bort reklamen från banans glas, men i stället sätta upp samma reklam på ett plexiglas som ligger parallellt och som fästs i stolparna.
- Klubben bidrog med att ta hit sina juniorer. Tillsammans hjälptes vi åt att ta bort den gamla folieringen. Vi som hall stod för uppsättningen av den nya. De nya skyltarna togs fram av ett lokalt företag. Så alla parter bidrog.
De nya glasskivorna sitter parallellt med banans glas och påverkas alltså inte om en glasruta skulle gå sönder.
Niklas Rosenberg är mycket nöjd med den nya lösningen, vilket även gett en större sinnesro.
- Säkerhet är en självklarhet och nu behöver jag inte ligga sömnlös över detta.
Som hallägare och ansvarig har Rosenberg funderat en del över säkerheten och känner spontant att det är för dålig uppföljning från banleverantörer.
- Det borde vara obligatoriskt att följa upp sina byggnationer under minst tre år för att se till att allt står rätt till. Banbyggarna bygger banorna snabbt och lämnar dem sedan för nästa projekt. Vi svenskar har ingen utbildning i hur glasen ska sitta och så vidare. Därför måste vi även bli bättre.
Johan Håkansson