Förmodligen var det Anders Stenquists bakgrund inom industri och serieproduktion som hade en avgörande betydelse. Han tyckte helt enkelt att padelracketar var för dyra, att de borde gå att få fram en likvärdig produkt till ett betydligt bättre pris.
Han tog upp sina tankar med sin vän Jens Lavesson och det blev liksom början på historien Our Padel Story.
- Vi provade på skoj att ta fram ett racket. Då insåg vi snabbt att det inte gick att ta fram 10-15 stycken. Så när vi fått fram bra prover tog vi fram 200 stycken.
Det här var hösten 2017. Our Padel Story började i blygsam skala och sålde ungefär 20 racketar i månaden. Men det räckte för att Anders och Jens skulle förstå att det här skulle fungera. De byggde en hemsida, tog fram en andra racketmodell för den lite mer avancerade spelaren och hittade nya målgrupper.
- Det har växt på rätt så bra. Vi har tredubblat volymerna varje år och någon gång i mars-april i år smällde det till på allvar, säger Anders Stenquist.
I dag säljer Our Padel Story tre modeller.
✅ Chapter one – ett runt allroundracket som säljs för 999 kronor.
✅ Chapter two – ett droppformat racket med styvare kärna som säljs för 1 399 kronor.
✅ Hex12K – även det ett droppformat racket med styvare kärna, något mer avancerat, som säljs för 1 599 kronor.
Här hittar du Our Padel Storys svensktillverkade padelrackets.
Anders Stenquist, grundare till Our Padel Story, tyckte att padelracketar var för dyra och valde att göra något åt det.
Our Padel Storys racketar är utvecklade i Sverige, även om produktionen sker i Asien. Man har hittat sin egen stil i designen och märket blir allt mer populärt.
- Vi ville ha en annorlunda design. Vi tyckte att alla racketar på marknaden var svarta med en stor logga i mitten. Vi ville något annat och många tycker att de är snygga, säger Anders Stenquist.
Helt utan annonsering har Our Padel Story växt till att nu sälja ungefär 150 racketar varje månad.
- Racketarna sprids ändå. Ofta har någon fått tips av någon kompis. Det är roligt.
Nu är det dock dags att ta nästa steg. Därför har företaget tagit in en ny delägare i Philip Mossinger för att öka kunskapen inom e-handel.
- Vi planerar att sälja på Amazon och att hitta marknader i Europa. Vi tror att vi kan dubbla vår omsättning minst ett par gånger till. Vi har dessutom en fjärde modell på gång till våren.
- Vi tittar på att utöka vårt sortiment, men racketar kommer alltid att vara det viktigaste. Vi vill att Our Padel Story ska växa via Skandianvien och ut i Europa.
Finns det någon särskild historia bakom namnet?
- Vi satt och tänkte på lite olika namn. Skulle vi ha ett spanskklingande? Nej, det kändes inte som vi. Our Padel Story kändes rätt. Det är den padelresa jag och Jens har gjort. Det är vårt lilla bidrag till den här underbara sporten.
Ett nästa steg för Our Padel Story är också att börja sponsra och satsa på ungdomar som vill satsa hårt.
- Ja, det är ett mål vi har. Kanske även några seniorer. Vi vill hitta bra ambassadörer som gillar våra racketar.