Annons
Annons
Ska Rmavbild 2020 09 03 Kl 143727
Krönika

Snälla, lås inte in svensk padel bakom betalvägg

Luleå Förbundet har sorgligt nog beslutat sig för att låsa in svensk elitpadel bakom betalvägg. Jag ser det som ett direkt hot mot sportens utveckling.

I helgen avgörs årets fjärde SPT, denna gång i Göteborg. I dag gick förbundet ut på sin Facebooksida och berättade att det samtidigt blir starten för en storsatsning på bra streamad padel. Det utlovas hög kvalitet från samtliga SPT samt SM – och de låter ju jättebra, särskilt när det i dessa tider inte är tillåtet med publik på plats.

Problemet är bara att kommer att kosta för oss tittare.

59 kronor för en dag. Eller 89 kronor för en helg.

Personligen tycker jag detta är helt rätt väg att gå – om man vill döda intresset för Swedish Padel Tour.

Om man däremot vill få touren att växa och göra våra spelare till idoler ute i landet är det helt fel väg att gå.

 

Jag är tämligen övertygad om att en stor anledning till att intresset och kunskapen för padel växte så fort i Sverige var att vi kunde följa världens bästa padel på WPT gratis via Youtube.

Det gick i några år. Men nu måste vi betala ett Viaplayabonnemang för att kunna se stjärnorna spela (om man inte trixar runt det med en VPN).

Detta är givetvis ett hot mot utvecklingen och intresset av padel i Sverige  – men samtidigt en del av hur det fungerar. TV-bolag köper sändningsrättigheter av attraktiva arrangemang.

Mer gåtfullt är att förbundet väljer att gå samma väg – för något som inte har i närheten av samma dragningskraft.

 

I det här läget borde förbundet jobba stenhårt för att bygga sin tour (annars kommer något annat att ta över), våra bästa spelare och produkten.

I stället väljer man att låsa in SPT och SM bakom betalvägg, vilket leder till att endast en liten tapper skara kommer att titta. Jag känner många som älskar padel, men få som är beredd att betala för att titta.

Det här upplägget med pay-per-wiew började i samband med SPT i Vilshärad. Vi utlovades då ”streaming i världsklass” bara vi betalade. Några betalade – men blev ganska besvikna. Sändningen fungerade inte klockrent, om jag uttrycker mig milt.

Vid nästa SPT, denna gång i Trelleborg, var det åter dags för att låsa in tävlingen bakom betalvägg. Jag vet inte vad arrangörerna hade för mål, men tittarsiffrorna blev inte direkt hisnande. Senast jag tittade hade under 500 personer sett herrfinalen, till exempel.

Vi pratar då om en av de bättre matcher som spelats på SPT, där Simon Vasquez och Cayetano Rocafort lyckades brotta ner Calle Knutsson och Daniel Windahl i en riktig rysare.

Det är inget annat än en katastrof.

Om man verkligen vill mörda SPT så gör man precis så här: knappt någon tittar, vilket leder till att ingen pratar om tävlingen och matcherna. Det blir en ickehändelse. Kanske läser man några rader här på Padelfeber när segrarna blir intervjuade, men inte mer.

Samtidigt har svensk elitpadel streamats öppet på Youtube från andra tävlingar där matcherna nått upp emot 50 000 tittningar. Sändningar som finaniserats via annonsörer.

Och det är ju bara att välja vilken väg man vill gå.

För så är det. Ska man ha en bra streaming så kostar det pengar. Detta måste någon betala och då finns det egentligen tre vägar att gå. Antingen betalar de som tittar eller så betalar annonsörer. Eller både och.

Förbundet har nu tydligen valt det tredje alternativet – att ta betalt och ändå visa reklam.

Jag tycker det är jättetråkigt. Och direkt skadligt för svensk padel.

Det är nu det väller in ungdomar i sporten och det är nu det är viktigare än någonsin att de får se Windahl, Baharak, Amanda och Simon spela så ofta som möjligt.

I stället förväntas nu deras mamma eller pappa betala cirka 500 kronor i månaden för att kunna titta på padel på TV: WPT och SPT.

För spelarna måste det också vara tråkigt att spela och veta att det är så få som tittar. De behöver synas för att bli attraktiva för sponsorer.

Det borde finnas tillräckligt med företag som är villiga att synas i proffsiga SPT-sändningar att det skulle gå utmärkt att sända det gratis via Facebook och Youtube.

Slutligen.

Eftersom jag själv nyligen var anlitad för att vara expertkommentator i en öppen sändning på Youtube från Helsingborg kanske några nu vill hävda att redaktör Håkansson helt och hållet talar i egen sak.

Absolut inte.

Vem och vilka som streamar från SPT och SM är för mig helt ointressant, så länge det blir bra. Och jag ställer gärna upp och babblar padel i TV oavsett vilka som står bakom sändningen.

Det intressanta är om vi vill skapa eller döda ett intresse.

Fotnot: Kent Persson, Calle Åkesson eller någon annan från förbundet får väldigt gärna skriva ett svar och förklara exakt hur man resonerar kring detta.

Johan Håkansson

 

 

 

Annons

Sponsorer

  • Go Teborg
  • Bullpadel
  • PadelCrew
  • Wilson
  • Skaermavbild 2019 01 08 Kl 142550
  • Ska Rmavbild 2019 12 27 Kl 140352
  • Skelleftea
  • Png Matchi Logo Slogan
  • Linko E Ping
  • PDL
  • Skaermavbild 2017 09 20 Kl 134939
  • Ska Rmavbild 2019 12 05 Kl 112930
  • Ska Rmavbild 2019 09 30 Kl 142256
  • Padler Logo Se Rgb 1
  • Babolat
  • Ska Rmavbild 2019 09 30 Kl 210159
  • Pdl Courts
  • Ska Rmavbild 2019 10 10 Kl 084736
  • Ska Rmavbild 2019 12 28 Kl 182441
  • Unisport Logo Pos Tm
  • Helsingborgpa
  • Ska Rmavbild 2019 07 14 Kl 115010
  • Vaexjoe Halmstad Padelcenter 01
  • Rpp 1
  • Pos 1
  • Vasterasenkoping