Svenska STIGA vill bli ett av världens största märken

STIGA Sports är ett av världens största varumärken inom bordtennis. Nu vill den svenska jätten bli lika stora inom padeln.

Några kanske förknippar STIGA främst med snowracer och bordshockeyspel, men för de allra flesta är märket säkert synonymt med bordtennis.

STIGA Bordtennis grundades redan 1944 och har sedan dess haft som princip att enbart använda de allra bästa materialen och teknologierna.

När det nu är dags att lansera den stora satsningen på padel ligger det därför en lång period av noggrann planering bakom.

 

STIGA Padel strävar alltid efter att förknippas med högsta möjliga kvalitet. För att nå dit snarast möjligt inleddes redan från början ett samarbete med den svenska förbundskaptenen Daniel Dios när det gällde att ta fram de första racketmodellerna.

Efter ett drygt års utvecklingsarbete kunde tre modeller presenteras.

- Daniel Dios har varit en ovärderlig hjälp för att få dem perfekta, säger John Bandstigen.

Ska Rmavbild 2019 10 21 Kl 085500John Bandstigen, produktchef på STIGA padel.

De tre modellerna har fått beteckningarna ARC, ART och ACE.

ARC är ett lättspelat racket med generös sweetspot som ger bra kontroll, utan att tappa fart. En perfekt inkörsport till sporten, helt enkelt.

ART är ett snabbt och välbalanserat racket med 3K kolfiber, som ger hög fart utan att man förlorar kontroll. Passar både motionsspelaren som tävlingsspelaren.

ACE är ett kraftfullt och responsivt racket med hela 24K kolfiber som skapar en oslagbar balans mellan fart, kontroll och känsla. Ett racket för den avancerade spelaren.

Ska Rmavbild 2019 10 21 Kl 092156STIGAs tre första modeller.

- Vi är väldigt nöjda med modellerna. STIGA Padel-racketar kommer initialt att finnas tillgängliga till försäljning i vår egen webbshop samt hos noga utvalda padelbutiker. De som säljer våra racketar ska vara väl insatta i sporten, berättar produktchef John Bandstigen.

 

Inom bordtennisen finns STIGA närvarande i över 100 länder. Målet är att bli ett av världens främsta märken även inom padel.

– Vi börjar i Sverige och expanderar därefter utomlands. Detta ser vi inte som ett sprintlopp, utan mer som ett maraton.

Bland det första STIGA Padel gjorde var att sluta ett avtal med landslagsspelaren Emmie Ekdahl från Linköping som nu fungerar som STIGAS affischnamn.

– Jag blev förstås enormt smickrad. Padeln har vuxit snabbt i Sverige och det känns fantastiskt att få representera just svenska STIGA. Det är ju ett av idrottsvärldens mest respekterade varumärken, säger Emmie Ekdahl.

 

STIGA Sports går också in och blir samarbetspartner till Eskilstunas stora padelcenter, som därmed får namnet STIGA Sports Padel Center. Ännu en bekräftelse på att STIGA satsar rejält redan från start.

– Detta är ett samarbete som blir mycket värdefullt när det gäller att utveckla och utvärdera framtida produkter.

- Vår satsning är mycket seriös och långsiktig. Vi tänker bli ett av världens mest erkända märken även inom padel och vi ska nå dit genom att ha produkter i yppersta världsklass, avslutar John Bandstigen.

 

STIGA Padel lanseras den 21 oktober 2019 på https://stigasports.com/se/padel samt hos utvalda återförsäljare. 

 

Facebook Instagram Twitter LinkedIn Skicka meddelande Kopiera länk