"Service kommer bli oerhört viktigt"

PDL Courts är en av Sveriges största leverantörer av banor. Nu gör de även en stor satsning på service.

Namnet Pernfors låter såklart bekant och jodå, Mats är lillebror till tennislegendaren Mikael som nådde final i Paris 1986 mot Ivan Lendl.

Sedan en tid är Mats heltidsanställd av PDL med det primära uppdraget att sälja padelbanor, tillverkade i Valencia i Spanien.

- Vi var väldigt noga med att hitta den leverantör av banor som vi tyckte var bäst. Och nu jobbar vi med Juan Antonio Senent som själv har spelat på World Padel Tour och som är en riktig padelnörd, vilket underlättar. Vi är med i processen hela vägen och kan helt styra den stil som vi står för. De är väldigt lyhörda, säger Mats Pernfors.

Pernfors säger att 90 procent av de kunder som hör av sig till honom i princip helt saknar kunskaper om padelbanor och därför är förtroende oerhört viktigt.

- Jag förklarar att det är viktigt att utgå från bra kvalitet, det är mycket pengar som ska investeras, säger han.

Eftersom PDL Courts är en del av PDL-koncernen, som i dag har 11 egna padelcenters runt om i Sverige, har kunden alltid möjlighet att besöka ett center för att få se och känna på banorna i monterat skick.

Ska Rmavbild 2019 05 10 Kl 095546Mats Pernfors säger att de allra flesta kunder som hör av sig helt saknar kunskaper. Därför är förtroendet viktigt, säger han.

 

 - För mig är det väldigt bra att ha hela PDL Group bakom mig. Jag sitter inte som ett enmansföretag, säger Pernfors.

Försäljningen av banor har ökat varje år. Förra året såldes runt 80 banor – en siffra som väntas slås i år. Och lite överraskande är att merparten av banorna säljs till kunder utanför PDL.

- Ja, det är ungefär 40 procent av försäljningen som går till PDL-centers.

Vilka är övriga kunder?

- Det är mer privatpersoner nu. Fler och fler börjar spela padel och vill bygga egen hall. Sedan har vi tennisklubbarna. Där svänger det nu. Fler tennisklubbar har förstått att de ska se padel som en utveckling istället för en fiende. Det är en tydlig tendens att man vill integrera padeln till sin verksamhet och snarare än att vara en renodlad tennisklubb förvandlar man nu sin verksamhet till att vara en racketklubb. Samma sak gäller för golfklubbarna. De håller koll på varandra och ser att en har byggt, då vill de andra också ha. De märker ju att folk försvinner från golfen till padeln.

I princip är det två typer av banor som PDL Courts säljer mest utav: PDL Pro Court Classic och PDL Pro Court Panorama.

- Panoramabanan är väl inte jättemycket dyrare, men jag skulle ändå tro att 90 procent av de vi säljer är Pro Classic.

Kunderna har också möjlighet att köpa banorna via leasingavtal.

- Det är inga konstigheter. Våra kunder har kunnat leasa banor under flera år nu, men de flesta väljer ändå att betala dem själva direkt.

Konkurrensen bland banförsäljare hårdnar. Dessutom är det många banor i Sverige som börjar få några år på nacken. Därför vill PDL Courts fortsätta ligga i framkant och söker nu bland annat efter ytterligare servicetekniker.

- Det behövs i samband med att antalet anläggningar och banor växer imponerande snabbt. Inom några år kommer vi nog bevittna en mättnad vad gäller själva etableringen av banor, men däremot kommer servicen bli ännu viktigare. Inte bara för de banor vi har sålt utan för alla.

- Sånt här funderade inte folk på i början. Men det är mycket som kommer behöva göras: det kan vara mattorna, eller att flytta glas etc. Och folk betalar hellre för det än att göra det själva. Där vill vi bli bäst även här.

Mats Pernfors tror att PDL kommer att öka till upp emot 40-60 centers de närmsta åren, så även om externa kunder fortsätter att växa tror Mats Pernfors att PDL även fortsättningsvis kommer att vara en huvudkund.

 

 

 

 

Facebook Instagram Twitter LinkedIn Skicka meddelande Kopiera länk