Annons
Skaermavbild 2019 01 15 Kl 152204
Sponsrad artikel

"Valen är bra för kunden"

I takt med att antalet hallar i Sverige ökar lavinartat ökar också antalet aktörer som vill sälja banor. ”Valmöjligheterna är bra för kunden”, säger Patrik Arlesäter som driver Padelprojekt.

Arlesäter kom in i padeln tidigt och var med och levererade banor till Helsingborgs Racketklubb redan 2012.

Sedan dess har han gjort annat, mestadels jobbat med fastigheter i Spanien/Sverige och under drygt 25 år verkat inom gymbranschen.

Men nu har han åter igen gett sig in i padelsvängen för att sälja banor – en bransch som i dag är helt förändrad i Sverige.

- Det var Thomas Olosson i Malmö som ville ha min hjälp med att fixa banor till Skurups padelcenter. Jag fungerade som konsult och skickade ut förfrågningar till 18 spanska leverantörer. Jag fick svar av fyra, säger han.

En av dessa fyra ledde fram till ett samarbete som varar än i dag.

- Det var de som svarade samma dag, säger han.

Den firman heter JuBo och är ett familjeföretag baserat i Alicante, där de har tillverkning, lager och kontor.

- Det är bra banor av galvat stål. Padelbanor är egentligen ingen raketforskning. Det är stål, glas och underlag. I dag kör de flesta med Mondogräset. Vi säljer tre olika modeller av banor: en panorama, en standard och en robustare (för utomhus).

I dag finns det några stora elefanter på den svenska marknaden när det gäller att sälja banor. Padel Total och Unisport har länge varit tunga aktörer. Även Padel Partners har vuxit med sina helt svensktillverkade banor. PDL har även börjat rikta in sig alltmer på banförsäljning.

Sedan finns en rad mindre aktörer – allt från konsulter som Arlesäter till spanska företag som direkt vill göra affärer med Sverige.

- Det har hänt jättemycket bara i år. Spanjorerna hade inte alls förstått marknaden utomlands. Men i Spanien är marknaden för padelbanor ganska död, dessutom är priserna extremt pressade. De kallar det för padeltillverkardöden i Spanien. Nu har flera insett att det finns en stor växande marknad i Sverige. De kommer in och pressar ner priserna.

Att konkurrensen blir allt tuffare för de som säljer banor är enligt Arlesäter bara bra för kunden, den som är i startgroparna för att öppna ett padelcenter.

- Ja, nu är det ett väldigt intressant läge. Det börjar bli tufft på marknaden att leverera padelbanor. Men det är bra för kunden att det finns valmöjligheter. Om man ska öppna ett padelcenter är den första fråga man bör ställa sig: vad är viktigt för mig? Sedan är det bara att välja utifrån det.

Skaermavbild 2019 01 15 Kl 152226Efter några års frånvaro från padeln har Patrik Arlesäter åter börjat sälja banor.

 

Arlesäter säger att service och underhåll blir allt viktigare.

- Vi kan lämna 15 års garanti på våra banor och för att den ska gälla krävs det ett årligt underhåll av glas och konstruktion. Vi har ju alla uppmärksammats av glasskross på senare tid.

Sedan april har Arlesäter på Padeprojekt.se sålt 24 banor.

- Jag tycker det är bra. Och JuBo i Alicante är överlyckliga. Av de 55 banor de sålde 2018 var alltså 24 i Sverige. Men jag är en oberoende konsult och har varit väldigt tydlig mot Jubo att det krävs att de levererar perfekt. Gör ni ett bra jobb så blir det fler affärer – annars blir det inga alls. Den pressen har de på sig.

- Men hade inte JuBo varit så bra hade jag nog inte hållit på. Då hade jag valt att göra något annat.

Arlesäter är själv skåning och det är i Skåne han har sålt alla banor hittils.

- De som vänt sig till mig är de som vill göra affärer direkt med Spanien, men som ändå vill ha en svensk anknytning. Det är där jag har kommit in.

 

Den utveckling som nu finns i Sverige med padelcenters som poppar upp likt svampar ur jorden tror Patrik Arlesäter kommer att fortsätta några år. För att sedan klinga av.

- Ja, det tror jag tyvärr. Om tio år ungefär kan det bli problem i Sverige ur ett hallägarperspektiv. Jag tror att kommunerna, likt i Spanien, vill börja erbjuda padel. Jag är rädd för att det kan hända även i Sverige. Då blir det en konkurrenssituation där de privata tvingas dumpa priserna.

Men han ser även framför sig en expansion i de övriga nordiska länderna.

- Ja, och där ser jag att Norge, ”på pappret,” har allra bäst förutsättningar.

 

Annons
Annonser

Sponsorer

  • Go Teborg
  • Bullpadel
  • PadelCrew
  • Wilson
  • Skaermavbild 2019 01 08 Kl 142550
  • 175648 Padelevent Logovj
  • Skelleftea
  • Png Matchi Logo Slogan
  • Linko E Ping
  • Skaermavbild 2017 09 20 Kl 134939
  • 1
  • Padler Logo Se Rgb 1
  • Babolat
  • Pdl Courts
  • Ska Rmavbild 2019 04 30 Kl 180346
  • 25488985 1537573959657758 149684766 N
  • Unisport Logo Pos Tm
  • Skaermavbild 2018 01 17 Kl 163158
  • Ska Rmavbild 2019 07 14 Kl 115010
  • Vaexjoe Halmstad Padelcenter 01
  • Rpp 1
  • Pos 1
  • Vasterasenkoping