Annons
Skaermavbild 2018 04 16 Kl 094946
Artikel

De startade ett svenskt märke

Uppsala Fyra kompisar i Uppsala drabbades av padelfebern. Vad gör man då? ”Vi startade ett eget racketmärke. Sverige behöver det”, säger Joseph Mazmanian.

Det var under en semesterresa till Spanien 2016 som en av delägarna till Impero Padel upptäckte sporten. Det var kärlek vid första ögonkastet – och sedan gick det snabbt.

- Det tog inte länge för oss andra tre att haka på. Padel är ju helt enkelt fantastiskt kul med ett inte allt för komplicerat regelverk, säger Joseph Mazmanian.

Men vi är många som har upptäckt och förälskat oss i padeln. Därifrån är ändå steget långt till att starta ett helt nytt racketmärke. Hur tänkte ni?

- Vi fick den fantastiska idén i slutet av 2016. Vi vill vara en del av sportens utveckling och vi kände att Sverige behöver ett eget märke. Vi ville vara unika med det första svenska märket. Vår vision är att erbjuda racketar av bra kvalitet, med snygg design och förmånliga priser.

Hur har det gått för er?

- Till en början var det väldigt komplicerat eftersom våra kunskaper kring padelracketar var begränsade. Att bygga sitt egna racket från start till slut och sedan att få ut det på marknaden krävde mycket jobb och tålamod. Dessvärre finns inte mycket information i Sverige och vi ville inte uppfinna hjulet på nytt. Vi fick kontakta utländska aktörer, få information att jobba med, mycket resor och kämpaglöd för att nå dit vi är idag. Det har helt enkelt tagit sin lilla tid, men vi hade en dröm och ambition och vi börjar närma oss vårt mål. 

Vilka är ni som ligger bakom Impero Padel?

- Vi är fyra glada, drivna och kreativa killar med passion för padel. Till vardags jobbar vi som ekonomer, IT och projektledare. Vi gillar också att resa runt i Sverige och testa olika padelhallar. Det är en speciell miljö med trevliga och sociala människor. Vi märker att padel förenar människor. Kanske låter lite klyschigt, men precis så känns det. Lyckligtvis har vi fina och goda ambassadörer runtom Sverige som representerar oss och är ansiktet utåt.

Har det varit en svår resa?

- Som man brukar säga: hade det varit lätt så hade alla gjort det. Det är en djungel där ute med hundratals racketmärken, och stora globala märken. Men vi sticker ut från mängden genom att vi är ett svenskt märke med en stilren design.

Nu har ni varit igång i över ett år. Hur ser ni på framtiden? Vilka mål har ni?

- Vi vill fortsätta att växa på alla nivåer. Vi vill vara nära de svenska padelspelarna, ha kul och konstant utveckla våra produkter till det bättre. Vi vill vara en del av framstegen i Sverige.

Vad har ni för sortiment i dag?

- Vi har fyra olika modeller. Våra nya modeller för 2018 är Impero Diamond MMXVIII och Upsalia, det sistnämnda fick såklart namnet på grund av att vi är ett Uppsalaföretag. Sedan tidigare har vi Impero Diamond och Impero Drop. Det går att läsa om alla modeller med beskrivningar på vår hemsida www.imperopadel.com. Och inom kort kommer vi släppa en ny modell och det blir en rolig överraskning. Håll utkik på Facebook och Instagram.  

Johan Håkansson

Annons
Annonser

Sponsorer

  • Bullpadel
  • PadelCrew
  • Vaxjo
  • PDL
  • Skaermavbild 2017 09 20 Kl 134939
  • 1
  • Padler Logo Se Rgb 1
  • Babolat
  • Tretorn Adidas
  • Skaermavbild 2017 09 20 Kl 144932
  • 25488985 1537573959657758 149684766 N
  • Unisport Logo Pos Tm
  • Skaermavbild 2018 01 17 Kl 163158
  • Logga